آیا داروسازان جامعه می توانند بروز سرطان پوست را کاهش دهند؟

داروساز سرطان پوست

یک مطالعه اخیر BMC Public Health به بررسی این موضوع می پردازد که آیا داروسازان جامعه می توانند نقشی در پیشگیری از سرطان پوست داشته باشند.

آیا داروسازان جامعه می توانند بروز سرطان پوست را کاهش دهند؟

 

 

مقدمه

 

شیوع سرطان پوست در سطح جهان در حال افزایش است. در دهه آینده، محققان پیش بینی می کنند که 20 درصد از جمعیت بلژیک ممکن است قبل از 75 سالگی به سرطان پوست مبتلا شوند.
قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. یک مطالعه قبلی تخمین زده است که حدود 86٪ از موارد ملانوم با قرار گرفتن در معرض بیش از حد UV مرتبط است. اما تشخیص زودهنگام این بیماری قابلیت درمان آن را تا 92 درصد افزایش می دهد. بنابراین، بار سرطان پوست را می توان با تشخیص زودهنگام و پیروی از راهبردهای پیشگیرانه کاهش داد.

اقدامات پیشگیرانه از سرطان پوست به پیشگیری اولیه و ثانویه تقسیم شده است. افزایش آگاهی در مورد قرار گرفتن در معرض مضر اشعه ماوراء بنفش و اطلاع رسانی یا ارائه آموزش در مورد راه های موثر برای محافظت از خود در برابر نور خورشید، راهبردهای پیشگیرانه اولیه هستند.

قابل ذکر است که این کمپین ها رفتار محافظت در برابر آفتاب را در عموم بهبود بخشیده است. به عنوان مثال، تبلیغات تلویزیونی در مورد استفاده از ضد آفتاب و استفاده از کلاه باعث افزایش رفتار محافظتی و کاهش 50٪ موارد آفتاب سوختگی در استرالیا شده است.

راهبردهای پیشگیرانه ثانویه با غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پوست همراه است. اگرچه راهبردهای پیشگیری اولیه و ثانویه به طور موثری شیوع سرطان پوست را کاهش داده اند، این استراتژی ها را نمی توان در مناطق روستایی و دورافتاده اجرا کرد.

بیشتر بزرگسالان اطلاعات مربوط به سرطان پوست و استراتژی های پیشگیری را از طریق تبلیغات تلویزیونی، رسانه های چاپی و اینترنت دریافت کرده اند تا از متخصصان مراقبت های بهداشتی. بنابراین، درک اینکه آیا داروسازان جامعه می توانند آگاهی را در مناطق دورافتاده که در آن راهبردهای پیشگیری اولیه و ثانویه به طور معمول قابل دسترسی نیستند، افزایش دهند، ضروری است.

 


در مورد مطالعه

 

مطالعه حاضر بررسی کرد که آیا مشاوره سرطان پوست ارائه شده توسط داروسازان جامعه بر خرید محافظت از آفتاب و بازدیدهای پوستی تأثیر می گذارد یا خیر. در ماه مه 2022، داروسازان فلاندری برای شرکت در کمپین پیشگیری از سرطان پوست دعوت شدند.

قبل از شروع کمپین، همه داروسازان شرکت کننده آموزش های مربوطه را از طریق وبینارها دریافت کردند. همچنین به این شرکت کنندگان بروشورها و پوسترهایی ارائه شد تا به افرادی که از داروخانه جامعه مراجعه کردند تحویل دهند.

از داروسازان شرکت کننده خواسته شد تا چهار اقدام مختلف مشاوره را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهند. ابتدا از آنها خواسته شد تا به بازدیدکنندگان در مورد علل اصلی سرطان پوست، علائم اولیه و اقدامات پیشگیرانه آموزش دهند. همچنین به همه بازدیدکنندگان یک بروشور ارائه شد که تمام اطلاعات را خلاصه می کرد.

از داروسازان جامعه نیز خواسته شد تا در مورد راهبردهای پیشگیری از سرطان، مشاوره بیشتری ارائه دهند. به عنوان مثال، داروسازان می توانند نوع پوست افراد را ارزیابی کنند و یک محصول ضد آفتاب خاص را توصیه کنند. علاوه بر این، یک بازدید کننده می تواند بر اساس تجزیه و تحلیل بصری پوست به یک متخصص پوست ارجاع داده شود.

از داروسازان شرکت کننده خواسته شد تا اقدامات خود را از طریق کد شماره کد ملی (CNK) منحصر به فرد ارسال کنند. Farmaflux تمام داده های مرتبط با داروخانه های محلی در بلژیک را ارائه کرد.

 


یافته های مطالعه

 

در مجموع 822 بازدیدکننده مشاوره در رابطه با پیشگیری از سرطان پوست و تشخیص زودهنگام آن در داروخانه محلی بین ماه مه 2022 تا ژوئن 2022 دریافت کردند. حدود 69 درصد از بازدیدکنندگان زن، با میانگین سنی 59 سال بودند و داروسازان جامعه با آنها تماس گرفتند. اگرچه افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست هستند، افراد جوان نیز باید برای افزایش آگاهی خود در مورد پیشگیری اولیه از سرطان پوست هدف قرار گیرند.

همه بازدید کنندگان برای افزایش آگاهی خود اطلاعاتی در مورد سرطان پوست و پروازها دریافت کردند. اطلاعات اضافی به 41 ٪ از کل بازدید کنندگان ارائه شد.

حدود 33 ٪ از شرکت کنندگان روزی که در مورد سرطان پوست از داروساز جامعه مشاوره دریافت کردند ، یک محصول ضد آفتاب را خریداری کردند. افزایش حاشیه ای به 38 درصد در دوره پیگیری 180 روزه مشاهده شد، بنابراین نشان دهنده تمایل به اقدام فوری بر اساس اطلاعات دریافتی است. این اقدامات در میان بازدیدکنندگان جوان‌تر مهم‌تر بود، که نشان می‌دهد مشاوره ممکن است تأثیر بیشتری بر جمعیت جوان‌تر داشته باشد.

در زمینه یک استراتژی پیشگیری ثانویه، 11 ٪ از بازدید کنندگان طی 180 روز از مشاوره، نسخه پوستی داشتند. این می تواند به دلیل افزایش آگاهی در بین افرادی باشد که مشاوره اضافی از داروسازان جامعه دریافت کرده اند.

 

نتیجه گیری

 

مطالعه حاضر دارای محدودیت هایی از جمله عدم وجود گروه کنترل است. در نتیجه، دانشمندان نتوانستند تأثیرات را بین گروه‌های مشاوره شده و غیرمشاوره شده مقایسه کنند، که توانایی تعیین اثربخشی دقیق مشاوره در کاهش شیوع سرطان پوست را محدود کرد. علاوه بر این، محققان تنها نرخ خرید محصولات ضد آفتاب را بدون تجزیه و تحلیل استفاده واقعی تعیین کردند.

علیرغم این محدودیت ها، مطالعه حاضر نشان دهنده تأثیر مثبت مشاوره پیشگیرانه اولیه و ثانویه بر سرطان پوست ارائه شده توسط داروسازان جامعه است. در واقع افزایش خرید محصولات ضد آفتاب و مراجعه به متخصصین پوست پس از مشاوره مشاهده شد.

 

Journal reference:

    Proesmans, K., Van Vaerenbergh, F. and Lahousse, L. (2023) The role of community pharmacists in primary and secondary prevention of skin cancer: an evaluation of a Flemish skin cancer prevention campaign. BMC Public Health 23(2490). doi:10.1186/s12889-023-17429-2